- Podstawowe dane o banku
- Czy BGŻ dalej istnieje?
- Historia powstania i działalności
- Fuzja z BNP Paribas (2015)
Bank Gospodarki Żywnościowej – podstawowe dane
Najważniejsze informacje | |
Rodzaj banku | uniwersalny |
Forma prawna | spółka akcyjna |
Prezes Zarządu | Józef Wancer (2013-2015) |
Numer KRS | 0000011571 (link do rejestru) |
Numer NIP | 5261008546 |
Strona internetowa | bgz.pl |
Czy BGŻ dalej istnieje?
Marki "BGŻ" nie ma na rynku już kilka lat – w wyniku przeprowadzonej fuzji w roku 2015 Bank Gospodarki Żywnościowej połączył się z BNP Paribas Bank Polska i obecnie działa pod szyldem BNP Paribas.
Historia banku i transformacja BGŻ

Bank Gospodarki Żywnościowej, szerzej znany jako BGŻ, przez cztery dekady odgrywał ważną rolę w polskim sektorze finansowym.
Powstał w 1975 roku jako państwowo-spółdzielczy bank komercyjny i pierwotnie koncentrował się na wspieraniu rolnictwa oraz gospodarki żywnościowej. Z tego względu (oraz wcześniejszej historii – powstał z połączenia Banku Rolnego z Centralnym Związkiem Spółdzielni Oszczędnościowo-Pożyczkowych) określany był "bankiem rolników" .
BGŻ w 1994 roku przekształcił się w spółkę akcyjną. Akcjonariuszami zostali:
- Skarb Państwa,
- banki spółdzielcze
- reprezentacje regionalne banków spółdzielczych.
Po tym wydarzeniu nawiązał współpracę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, co pozwoliło na wprowadzenie wyspecjalizowanych produktów finansowych. Te rozwiązania wspierały zarówno indywidualnych rolników, jak i przedsiębiorstwa związane z gospodarką żywnościową, przyczyniając się do modernizacji i rozwoju tego sektora.
Przejęcie przez Rabobank w 2008 roku
Istotne zmiany własnościowe nastąpiły w 2004 roku – holenderski Rabobank oraz EBOiR (Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju) zostali inwestorami strategicznymi w banku BGŻ. W 2008 roku Rabobank, jako strategiczny inwestor, zwiększył swoje udziały do ponad 50%. Z biegiem lat udział polskiego kapitału malał.
Wsparcie Rabobanku umożliwiło BGŻ wdrożenie nowych standardów zarządzania oraz rozwiązań technologicznych, które poprawiły efektywność operacyjną banku, jednocześnie zwiększając jego konkurencyjność na polskim rynku finansowym.
Debiut BGŻ na giełdzie (2011)
27 maja 2011 roku akcje banku BGŻ po raz pierwszy pojawiły się na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Przed debiutem akcjonariat wyglądał następująco:
- Rabobank (59,35%),
- Skarb Państwa (37,29%)
- oraz inne osoby fizyczne i prawne (3,36%).
Debiut na GPW naturalnie otworzył przed bankiem nowe możliwości finansowania i rozwoju. We wrześniu 2012 roku Rabobank powiększył swój udział w kapitale zakładowym BGŻ do 98,26%. Najważniejsza zmiana nastąpiła jednak trzy lata później.
BGŻOptima (2011)
W tym samym roku Bank Gospodarki Żywnościowej uruchomił platformę "BGŻOptima" oferującą różne produkty oszczędnościowe. BGŻOptima dość szybko zdobyła uznanie wśród klientów – na koniec pierwszego półrocza 2014 roku korzystało z niej ponad 150 000 osób.
Fuzja z BNP Paribas Bank Polska (2015)

BGŻ przeszedł niemałą rewolucję w 2015 roku – jej kulminacją była fuzja zakończona 30 kwietnia 2015 roku. Rezultatem było powstanie jednej z największych instytucji finansowych w Polsce – BGŻ BNP Paribas (po połączeniu był to siódmy największy bank w Polsce pod względem wartości aktywów).
Jak się później okazało, człon "BGŻ" w nazwie przetrwał jeszcze tylko cztery lata (w wyniku ostatniej już zmiany z 2019 roku).
Decyzja o fuzji miała na celu nie tylko umocnienie pozycji rynkowej, ale również rozszerzenie wachlarza produktów i usług, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych.
Dalszy rebranding, czyli przekształcenie w BNP Paribas Bank Polska (2019)
Ostateczne zerwanie z nazwą odnoszącą się do nastąpiło w 2019 roku, kiedy BGŻ BNP Paribas przeszedł kolejną istotną transformację – przyjął nową nazwę: BNP Paribas.
Zmianie uległa także strona internetowa – domenę bgzbnpparibas.pl zastąpiła nazwa bnpparibas.pl.
Rebranding ten symbolicznie zamknął erę marki BGŻ, otwierając nowy rozdział i jednocześnie kończąc nawiązania do "banku rolnego". Zmiana ta nie tylko odzwierciedlała ambicje banku, ale także wyznaczała kierunek na przyszłość, umacniając jego pozycję na rynku jako uniwersalnego banku komercyjnego.