Z płatnościami PayU ma obecnie do czynienia większość osób robiących zakupy online. Jak można płacić w tym systemie i które banki obsługują szybkie przelewy?
Spis treści
- PayU – co to jest?
- W jaki sposób można płacić z PayU?
- Które banki obsługują płatności PayU?
- Czy w Payu można płacić normalnym przelewem?
- Ochrona kupujących na Allegro
PayU – co to jest?
PayU to najpopularniejszy w Polsce system e-płatności. Sprzedający dzięki PayU otrzyma zapłatę zazwyczaj w kilka minut (w rzadkich przypadkach czas może się wydłużyć do 1 godziny).
PayU zdecydowanie przyspiesza i ułatwia płatności, a co z tym idzie realizację zakupów – kupujący i sprzedający kwestię zapłaty mają rozwiązaną niemal natychmiast. Korzystanie z PayU jest również całkowicie bezpieczne.
System PayU to także podstawowy sposób płatności na największym polskim portalu e-commerce, jakim jest Allegro.pl.
Jak można płacić z PayU? Jak to działa?
Z biegiem lat liczba metod jakimi można płacić za pośrednictwem PayU znacznie się powiększyła. Dokonujący płatności jest prowadzony krok po kroku, dzięki czemu korzystanie z PayU jest naprawdę proste i intuicyjne. Aktualnie dostępne kanały płatności w PayU to:
- przelew ( a właściwie przelew "pay-by-link") – podstawowy sposób, z którego mogą skorzystać klienci większości banków w Polsce (niżej znajdziesz pełną listę banków obsługujących takowe przelewy w systemie PayU).
Po wybraniu tej formy płatności, a następnie naszego banku, zostaniemy przekierowani na stronę logowania. Po zalogowaniu w banku, widoczne będzie okno z przygotowanym przelewem. Dane zostaną w większości banków uzupełnione automatycznie; odbiorcą płatności będzie PayU, a tytuł przelewu będzie zawierał specjalny identyfikator. Twoim zadaniem pozostaje tylko autoryzacja transakcji – po kliknięciu "wyślij przelew" (lub podobnie brzmiącej opcji), zostaniesz poproszony przez swój bank o podanie kodu autoryzującego SMS.
To wszystko – po zatwierdzeniu transakcji i wylogowaniu, zostaniesz przeniesiony z powrotem na stronę sklepu, a po chwili otrzymasz potwierdzenie zapłaty od PayU na swój adres email (takie potwierdzenie trafi również do sprzedającego). - drugim sposobem są płatności BLIK.
W aplikacjach mobilnych wielu banków BLIK (oraz inne płatności mobilne będące opcją numer 4) są już wdrożone – jeśli do tego grona zalicza się także bank w którym posiadamy konto, będziemy mogli zapłacić w ten sposób. W aplikacji zostanie wygenerowany specjalny kod, który trzeba będzie użyć na stronie płatności PayU. - kolejny sposób to użycie karty kredytowej/debetowej.
Kiedy wybieramy kartę, musimy podać jej numer (widoczny na jej przedniej stronie, zawierający 16 cyfr), datę ważności oraz kod CVV (trzy lub cztery ostatnie cyfry na rewersie karty, w polu które jest przeznaczone na własnoręczny podpis). Możliwe że konieczna będzie jeszcze autoryzacja kodem ePIN lub hasłem sms, które przyśle nam bank. - czwartą opcją są płatności mobilne – do wyboru w PayU jest Google Pay, Apple Pay, MasterPass, Visa to pay.
- przedostatnią opcją są płatności odroczone ("kup teraz, zapłać później") – Twisto lub PayPo;
- Ostatnim sposobem jest skorzystanie z płatności na raty PayU.
PayU – jakie banki? Aktualna lista
Na szczęście zdecydowana większość liczących się w Polsce banków umożliwia automatyczne przelewy pay-by-link w systemie PayU. Oto aktualna lista banków w których możemy zapłacić w ten sposób:
- Alior Bank
- Banki spółdzielcze
- BNP Paribas
- BOŚ Bank
- Citi Handlowy
- Credit Agricole
- ING Bank Śląski
- Inteligo
- mBank
- Millennium Bank
- Pekao
- PKO Bank Polski
- Santander
- Velobank
Co zrobić jeśli mój bank nie obsługuje PayU?
Jeśli za pośrednictwem konta w Twoim banku nie możesz skorzystać z przelewu pay-by-link, nie masz karty ani możliwości dokonania płatności mobilnej, wybierz przelew tradycyjny (opcja widoczna pod "kafelkami" ze wszystkimi bankami) – zostaną wówczas podane dane do przelewu bankowego, który można zlecić w swojej bankowości (lub np. na poczcie). Niestety w tym przypadku realizacja transakcji nie zajmie kilku minut, a 1-3 dni robocze.
Ochrona kupujących
Oprócz komfortu i szybkości płatności, zakupy na Allegro mają także dodatkową zaletę, która zwiększa bezpieczeństwo zakupów. Jest nią "Allegro Protect" (dawniej POK, czyli Program Ochrony Kupujących). Polega on na finansowej gwarancji rekompensaty kosztów w przypadku, gdy kupujący nie otrzyma towaru lub będzie on odbiegał od opisu oferty. Dzięki Allegro Protect klient ma możliwość otrzymania zwrotu pieniędzy przy transakcjach do 20 000 zł.
W celu skorzystania z tego programu ochrony kupujących należy wysłać wypełniony formularz w ciągu 14 dni – 2 lat od daty zakupu.
To pozytywne rozwiązanie, które może zachęcić do zakupów online. Więcej szczegółów znajdziesz na Allegro.pl (na dole strony w sekcji "centrum pomocy" wybierz "dla kupujących", a potem "bezpieczeństwo").